Większość firm skupia się na tym, aby szkolić ludzi z pozyskiwania kolejnych klubowiczów, kolejnych partnerów biznesowych – co jest oczywiście bardzo dobrym kierunkiem. Jednak nauczenie pracowników nawiązywania trwałych relacji z niewielką grupą klientów to również świetny pomysł.
Twoja firma nie płaci Ci za to, jak dużą masz strukturę, jak dużo ludzi skupiasz, ale za to, jaki obrót generuje Twoja organizacja. Otoczenie się grupą stałych klientów z grona przyjaciół, znajomych czy też rodziny jest w stanie podnieść efektywność Twojej struktury, a co za tym idzie – Twoje dochody.
Podstawa pracy z klientem
Kwestią najistotniejszą jest zrozumienie tego, kiedy ludzie kupują produkt albo usługę. A robią to tylko w dwóch przypadkach: po pierwsze, gdy czują i rozumieją, że dany produkt rozwiązuje ich problem albo potrzebę, a po drugie – gdy produkt albo usługa pomagają im w realizacji określonych pragnień. Jeżeli więc chcesz nauczyć ludzi sprzedaży, to musisz im uzmysłowić, że nie mogą mówić tylko o właściwościach produktu, o jego składzie, jakości, o tym, że jest najlepszy na rynku. Przede wszystkim muszą wiedzieć, w jaki sposób pokazać, co ten produkt faktycznie daje. Klient powinien to poczuć albo zobaczyć.
Sprzedajesz coś, czego działanie możesz zaprezentować? Nic nie wpłynie na rozmówcę lepiej niż historia o tym, jak Twój produkt albo Twoja usługa komuś pomogły.
Inna metoda polega na tym, aby słowami narysować w umyśle klienta obraz tego, jak będzie się czuł, jak będzie żył, kiedy zacznie korzystać z Twojego produktu. Postaw drugą osobę w centrum swojej historii. Opowiedz o tym, jak spełnią się jej pragnienia, odwołaj się do jej emocji. To niezwykle efektywny sposób. Jak wszyscy wiemy, ludzie kupują nie tylko ze względu na plusy produktu, lecz także dlatego, że pragną go mieć – już widzą siebie, kiedy go stosują, już czują emocje związane z jego używaniem, wyobrażają sobie, jak będzie patrzeć na nich partner albo partnerka.
Bez klienta nie ma wyników
Umiejętność budowania rynku klienta, umiejętność sprzedaży produktów może pozwolić Ci wzbić się na szczyty w planie kompensacyjnym firmy, z którą współpracujesz. To są jedne z najważniejszych zadań lidera, dzięki tym zdolnościom zwielokrotnisz efekty swojej pracy. Struktury wyłącznie konsumenckie są mniej trwałe; jeżeli ktoś nie ma klienta, to nie osiąga dobrych wyników biznesowych i może zrezygnować ze współpracy. A jeśli ma bazę klientów, którzy chcą co miesiąc kupować od niego produkt – zostaje z Tobą.