Prezentacja to dość szerokie zagadnienie. Jednak jeśli miałbym wskazać jedną, kluczową i najważniejszą zasadę lub prawo, które ma największy wpływ na to, aby prezentacja była udana to wskazałbym na znajomość audytorium.
Nie ma znaczenia jakiego typu prezentację będziesz prowadził, nie jest istotne czy występujesz przed pięcioma osobami, czy pięcioma tysiącami ludzi. Aby odnieść sukces najważniejsza jest wiedza o audytorium, dlatego na tej podstawie należy budować każdy przekaz.
Wyobraź sobie na przykład prezentację biznesową, której celem jest sprzedaż produktu. Kiedy prezenter posiada odpowiednią wiedzę na temat potencjalnego klienta, wówczas z łatwością sprecyzuje konkretne korzyści jakie otrzyma klient kupując oferowany produkt. Taka wiedza pozwala dobrać rozwiązanie, będące receptą na konkretny problem klienta. Wywołuje to sytuację, w której to nie prezenter sprzedaje produkt ale klient kupuje rozwiązanie.
Ta zasada działa z resztą bardzo podobnie przy każdej prezentacji czy wystąpieniu publicznym. Nie jest istotne czy prezentuje menadżer, nauczyciel, naukowiec, student, polityk, czy ksiądz. Wiedza na temat audytorium jest fundamentem, na którym należy konstruować każdy przekaz prezentacyjny.
Bardzo ważna jest jeszcze jedna rzecz ? nie wystarczy powierzchowna wiedza na temat audytorium; trzeba jeszcze tę wiedzę świadomie wykorzystać. Jednym z pomocnych narzędzi może okazać się na przykład Karta Analizy Audytorium Prezentacji, którą zamieściłem w książce Sekrety Skutecznych Prezentacji Multimedialnych. Przy pomocy odpowiednich pytań umożliwia ona wyłowienie istotnych informacji o słuchaczach.
Naturalnie sama wiedza o audytorium, to tylko pierwszy krok na ścieżce prowadzącej do udanej prezentacji. Warto jednak pamiętać, że nie pomogą najlepsze narzędzia multimedialne czy świetnie przygotowane slajdy, jeśli zaniedba się proces analizy audytorium.