Być może i Ty byłeś słuchaczem niejednej nudnej i nieudanej prezentacji. To czy wystąpienie zakończy się sukcesem jest uzależnione od szeregu czynników, z których często możemy nawet nie zdawać sobie sprawy. Artykuł ujawnia najpowszechniejsze błędy, których znajomość zapewni mocne popchnięcie w kierunku ścieżki prowadzącej do sukcesu w prezentacji usług i produktów.

Oto najpowszechniejsze błędy popełniane w trakcie przeprowadzania prezentacji.
Zapoznaj się teraz z informacjami zamieszczonymi poniżej, aby odkryć jakich błędów unikać, aby prezentacja była interesująca dla słuchacza i co najważniejsze – skuteczna.

Brak przygotowania merytorycznego

Jeśli nie poświęcisz odpowiednio dużo czasu na profesjonalne przygotowanie się do wystąpienia to nie licz na łut szczęścia. Zdecydowana większość ludzi pozostawia sobie zbyt krótki przedział czasu na zaplanowanie wystąpienia. Tworzenie prezentacji w noc przed wystąpieniem najczęściej nie jest dobrym pomysłem. Wszyscy dobrze wiemy, że najlepsze efekty daje systematyczna praca, jednak tylko niewielki procent ludzi działa w ten sposób.

Moja rada jest taka – przygotuj sobie plan przygotowań do prezentacji. Mam na myśli tutaj jedną kartkę papieru, na której spiszesz sobie, co i kiedy konkretnie zrobisz, czego się nauczysz. Zanotuj sobie w punktach z konkretnymi datami krótki plan czynności do wykonania. Jeśli będziesz to miał na papierze i będziesz się trzymał planu – osiągniesz swój cel.

Niepotrzebne szczegóły techniczne zawarte w prezentacji

Kiedy będziesz dobierał materiał do prezentacji unikaj przekazywania tego, co według Ciebie jest ważne. Wyobraź sobie natomiast, że wcielasz się w postać jednego ze słuchaczy i zastanów się czy to, co chcesz przekazać jest z jego punktu widzenia faktycznie widzenia warte uwagi. Oszczędź słuchaczom szczegółów technicznych, mało ważnych detali. Powiedz o tym, co jest albo może być istotne i interesujące dla odbiorców.

Brak uwypuklenia korzyści dla klienta

Twoich potencjalnych klientów bardzo rzadko interesuje sama usługa, którą świadczysz, klienci są zainteresowani korzyściami, jakie otrzymają. Dla przykładu: klient kupuje twoje usługi sprzątania, ale w rzeczywistości ma na uwadze korzyść – a więc lśniąco czyste biuro, miękkie odświeżone dywany i pachnące kwiaty na biurkach.

Monotonny sposób mówienia

Możesz posiadać umiejętność płynnego wypowiadania się, możesz mieć zdolność konstruowania wyjątkowo poprawnych gramatycznie i językowo zdań. Jednak, abyś mógł z sukcesem zrealizować cel Twojej prezentacji potrzebujesz czegoś więcej. Często zdarza się, że musisz przekazać słuchaczom szczególnie ważne, ale jednocześnie nudne informacje. Musisz wiedzieć jak przekazywać nawet pozornie mało interesujące informacje w niczym lody w płonącej polewie.

Niewłaściwy kontekst prezentacji

Kontekst prezentacji obejmuje wszystkie czynniki mające wpływ na odbiór prezentowanych treści. Będzie to czas i miejsce wystąpienia, temperatura i wilgotność powietrza, poziom światła i hałasu. Zanim przystąpisz do planowania terminu prezentacji, zastanów, w jakim stanie psychofizycznym będą uczestnicy. Znaczenie mają tutaj takie elementy jak na przykład pora dnia. Jeśli prezentacja będzie po południu, po pracy uczestnicy mogą być zmęczeni i nie będą Cię słuchać. Doświadczenie pokazuje, że gdy ludzie są w dobrym humorze, gdy są zrelaksowani to zwiększa się ich otwartość na nowe pomysły, chętniej kupują i łatwiej podejmują decyzje. Tak, więc stan psychiczny słuchaczy prezentacji ma kolosalny wpływ na to jak ocenią Ciebie, twoje wystąpienie i w konsekwencji produkt czy usługę.

O Mnie

Paweł Lenar

Jest liderem w branży Marketingu Sieciowego od 12 lat. Zbudowałem organizacje sprzedażowe liczące łącznie ponad 70 000 partnerów w 23 krajach. Jestem laureatem nagrody Polish National Sales Awards dla najlepszego menedżera branży MLM w Polsce, autorem bestsellerowych książek oraz systemów szkoleniowych.

kurs