Wszystko zaczęło się kiedy byłem jeszcze w liceum. Jednym z bardzo ważnych przedmiotów na jakie był kładziono mocny nacisk w mojej szkole była historia. Pomimo tego, że historia to bardzo ciekawa gałąź wiedzy, początkowo nauka tego przedmiotu sprawiała mi trudność.

Szybko zorientowałem się, że wszystko czego wymagali nauczyciele sprowadzało się do tego, aby znać różne daty, umieć wymienić w punktach miejsca bitew i znać nazwiska różnych ludzi. Większość lekcji wyglądała tak, że nauczyciel wypisywał w punktach lub tabelce główne zagadnienia, które trzeba znać na pamięć. Kiedy wracałem do domu i chciałem nauczyć się na kolejną lekcję historii okazywało się, że z każdym przeczytanym zdaniem z zeszytu czy podręcznika stawałem się coraz bardziej senny. Moi koledzy z klasy stosowali “starą sprawdzoną metodę nauki”. Po prostu materiał z lekcji przyswajali dzięki wielokrotnemu powtarzaniu w kółko tych samych zdań, aż do momentu opanowania ich jak mantry. Taki sposób nauki i nauczania niespecjalnie mi się podobał. Zauważyłem, że po upływie kilku tygodni większość z nas nie pamiętała ani jednego zdania z tego co uczyliśmy się wcześniej.

Zacząłem zastanawiać się w czym tkwi problem. Czy w tym, że jestem leniwy i nie chce mi się uczyć czy może problem stanowi sposób nauczania? I właśnie wtedy zdałem sobie sprawę, że tak naprawdę w nauczaniu historii brakuje… historii. Tak, słowo historia mówi samo za siebie. Nauczyciel powinien umieć przedstawiać temat lekcji jako wciągające opowiadanie, zamiast przekazywać suche informacje. Idąc tym tropem w czasie przygotowań do każdej nowej lekcji szukałem w podręcznikach, internecie i gdzie to tylko było możliwe opowiadań oraz ciekawostek związanych z danym tematem. Zauważyłem, że dzięki temu potrafiłem nie tylko uczyć się szybciej i więcej, ale zaczęło mi to sprawiać prawdziwą przyjemność.

Czy zastanawiałeś się nad tym, że większość uczniów polskich szkół nie lubi uczyć się historii, ale Ci sami ludzie z zapartym tchem słuchają audycji Bogusława Wołoszańskiego? Jest tak dlatego, że Wołoszański opowiada wspaniałe, żywe historie jednocześnie zawierając w nich wszystkie niezbędne fakty historyczne, daty i nazwiska.

Dlaczego właśnie historie?

Umysł człowieka stworzony jest do tego, aby zapamiętywać opowiadania i historie. Cała nasza cywilizacja początkowo opierała się przecież na ustnych przekazach. W starożytności przekazywano sobie z ust do ust historie, które dzisiaj nazywamy mitami. Również historie związane z wyznawaną religią były ważnym elementem mającym wpływ na obecny kształt świata. Jezus nauczał i przekazywał swoją naukę przy pomocy historii zwanych przypowieściami.

Jakie ma to znaczenie w odniesieniu do sztuki prezentacji?

Umiejętność ubrania Twojego przekazu w historię stanowi złoty klucz do bram umysłu słuchacza. Ludzie słuchający Twojej prezentacji podświadomie żądają abyś opowiadiał im historię związaną z Twoim produktem, usługą, czy jakimś ciekawym doświadczeniem. Nie warto zalewać audytorium niekończącą się litanią cech, zalet, właściwości, parametrów produktu. Opowiedz prawdziwą, oryginalną, wciągającą opowieść a trafisz do serc słuchaczy i spowodujesz, że będą Cię słuchać z zapartym tchem.

Najlepsze firmy i marki przekazują Ci swoje historie

Szukałem ostatnio czegoś co mógłbym podarować jako prezent dla mojego kolegi. Przez przypadek trafiłem na stronę szwajcarskiej firmy Victorinox, która ma wieloletnie tradycje związane z produkcją i sprzedażą najwyższej jakości scyzoryków (jako młody chłopak miałem nawet kiedyś własny scyzoryk Victorinox, ale później odkryłem, że to jednak rosyjska podróbka). Na ich stronie odnalazłem wiele interesujących i autentycznych historii związanych z różnymi sytuacjami w jakich te scyzoryki pomogły ocalić ludziom życie (np. scyzoryk posłużył do odcięcia pasów bezpieczeństwa zaraz po wypadku samochodowym).

Reasumując

Zacznij opowiadać prawdziwe, ciekawe, wciągające i związane z tematem prezentacji historie a słuchacze pokochają Twoje wystąpienia. Największe firmy potrafią opowiadać pełne smaku historie, które są chętnie słuchane przez klientów. Sztuka prezentacji polega w dużej części na umiejętności opowiadania, ponieważ to jest to czego oczekują od Ciebie słuchacze.

O Mnie

Paweł Lenar

Jest liderem w branży Marketingu Sieciowego od 12 lat. Zbudowałem organizacje sprzedażowe liczące łącznie ponad 70 000 partnerów w 23 krajach. Jestem laureatem nagrody Polish National Sales Awards dla najlepszego menedżera branży MLM w Polsce, autorem bestsellerowych książek oraz systemów szkoleniowych.

Sekrety pokonywania obiekcji w marketingu sieciowym
kurs
kurs
Logo Webinar

Wpisz poniżej swoje dane, aby bezpłatnie zarezerwować miejsce

Twoje dane są bezpieczne, co potwierdza klauzula RODO [czytaj więcej]

Logo Webinar

Wpisz poniżej swoje dane, aby bezpłatnie zarezerwować miejsce

Twoje dane są bezpieczne, co potwierdza klauzula RODO [czytaj więcej]