Jedną z najważniejszych umiejętności lidera i przedsiębiorcy jest zdolność prowadzenia prezentacji i wystąpień publicznych. Co zrobić, aby Twoje wystąpienia były coraz lepsze, skuteczniejsze, żebyś mógł wywierać pozytywny wpływ na osoby, do których mówisz?

Skup się na początku

O tej zasadzie bardzo rzadko mówi się w różnego rodzaju książkach, na szkoleniach i kursach dotyczących wystąpień publicznych, choć jest niezwykle istotna. To, o czym za chwilę przeczytasz, wynika z moich doświadczeń, te zaś pochodzą z sali, z wystąpień łatwych, ale i trudnych, kiedy trzeba było radzić sobie z oporem zebranych ludzi.

Dlaczego początek jest tak ważny? Ponieważ to, w jaki sposób zaczniesz, nada ton całej Twojej prelekcji. Kluczem do dobrego wystąpienia publicznego czy dobrej prezentacji jest Twoje połączenie z audytorium, Twoja komunikacja z ludźmi, do których mówisz. Warto o nie zadbać już w pierwszych minutach na scenie.

Co zrobić, aby zbudować relację z odbiorcami?

Ludzie muszą czuć, że jesteś po ich stronie. Jeśli chcesz im zaproponować jakieś rozwiązanie, jakiś produkt, jakąś ideę, to muszą oni wiedzieć, że Ci na nich zależy, muszą Ci zaufać, muszą zrozumieć, że zdajesz sobie sprawę, w jakiej są obecnie sytuacji. Osiągniesz to, jeżeli zaczniesz swoje wystąpienie od zwrócenia uwagi na bieżące doświadczenia i emocje swoich odbiorców. Nie skupiaj się na sobie, na swojej firmie, swoim przedsięwzięciu, na nowościach, które chcesz zaoferować, ale na ludziach, którzy przyszli Cię wysłuchać. Dzięki takiemu podejściu poczują oni, że to, co zaproponujesz, będzie dobre, ponieważ potrafisz postawić się w ich sytuacji, zrozumieć, z czym się zmagają.

Przykład

Wiele lat temu prowadziłem szkolenie dla jednego z analityków giełdowych – a panował wtedy kryzys finansowy w całej branży. Na spotkanie przyjechali dyrektorzy oddziałów i menedżerowie z całego kraju. Analityk giełdowy miał za zadanie wyjaśnić im, w jakiej sytuacji się aktualnie znajdowali i co mają mówić klientom. Okoliczności były niezwykle skomplikowane, nie dało się przewidzieć, co będzie się działo z giełdą, a emocje sięgały wysokiego poziomu.

Jak odnaleźć się w tej sytuacji? Co zrobić, żeby Twoje wystąpienie było przekonujące? Zacznij od zauważenia bieżących doświadczeniach swoich odbiorców: „Wiem, że sytuacja na rynku jest bardzo trudna. Znajdujemy się w oku cyklonu, wokół szaleje kryzys. Dzwonią do was klienci i pytają, co mają zrobić. Przychodzą do was agencje i pytają, w jaki sposób mają rozmawiać ze swoimi klientami. Wiele osób rezygnuje z produktów finansowych. Moja prelekcja ma za zadanie pokazać wam, jak w możecie się zachować, aby utrzymać rynek, klientów i uspokoić sytuację. Przejdźmy do dalszej części, w której pokażę i wyjaśnię, co się dzieje”.

To trafia w sedno. Ludzie, być może źli, zdenerwowani, słyszą kogoś, kto ich rozumie, kto mówi tym samym głosem. Zaczynają wierzyć, że będziesz miał coś wartościowego do zaproponowania.

Wykorzystaj to!

Ta zasada tyczy się każdej prezentacji, każdego wystąpienia. Możesz zastosować ją w swoim biznesie, niezależnie od tego, o czym jest Twoja prelekcja. Jeśli zaczniesz od zauważenia swoich odbiorców, ich sytuacji, ich problemów, doświadczeń i emocji, będziesz na wygranej pozycji, będziesz traktowany jako lider, który rozumie swoich ludzi, który wie, jaki produkt zaproponować potencjalnemu klientowi. I będziesz nauczycielem, który wie, czego potrzebują jego uczniowie.

O Mnie

Paweł Lenar

Jest liderem w branży Marketingu Sieciowego od 12 lat. Zbudowałem organizacje sprzedażowe liczące łącznie ponad 70 000 partnerów w 23 krajach. Jestem laureatem nagrody Polish National Sales Awards dla najlepszego menedżera branży MLM w Polsce, autorem bestsellerowych książek oraz systemów szkoleniowych.

Sekrety pokonywania obiekcji w marketingu sieciowym
kurs
kurs
Logo Webinar

Wpisz poniżej swoje dane, aby bezpłatnie zarezerwować miejsce

Twoje dane są bezpieczne, co potwierdza klauzula RODO [czytaj więcej]

Logo Webinar

Wpisz poniżej swoje dane, aby bezpłatnie zarezerwować miejsce

Twoje dane są bezpieczne, co potwierdza klauzula RODO [czytaj więcej]