Kiedy podejmujemy decyzje, bardzo rzadko zwracamy uwagę na koszt utraconych korzyści – a jest to bardzo ważna rzecz, zarówno w biznesie, jak i w życiu prywatnym.

Oto przykład: Wyobraź sobie, że chcesz wziąć kredyt na zakup samochodu. W większości przypadków, analizując koszty takiego kredytu, zwracamy uwagę jedynie na kapitał, który będziemy musieli później spłacać, i ewentualnie na wysokość odsetek. Ale bardzo rzadko skupiamy się na koszcie utraconych korzyści. Przyjmijmy, że Twoja rata wynosi 500 zł. Jak by to było, gdybyś te 500 zł, zamiast przeznaczać na spłatę raty, zainwestował? W zależności od tego, na jak długi okres chcesz przyjąć zobowiązanie finansowe, policz: jeżeli zainwestowałbyś te pieniądze na 5%, 8% czy 10%, to jaką kwotę zyskałbyś po 2, 3, 5, 10, 15 latach?

Wynik to właśnie koszt wartości utraconej.

Ta zasada dotyczy każdego obszaru naszego życia. Idziesz na studia dzienne? Twoim dodatkowym kosztem jest brak możliwości podjęcia pracy. Wprowadzasz do oferty swojej firmy nowy produkt? Nie możesz w tym samym czasie pracować nad innym produktem. Spędzasz dwie godziny dziennie w mediach społecznościowych? Wartość utracona to czas, który mógłbyś poświęcić na lekturę, a w perspektywie kilku lat – wiedza, jaką zdobyłbyś, czytając książki, możliwość zostania ekspertem w wybranej dziedzinie. Coś za coś.

Zawsze kiedy podejmujesz jakąkolwiek decyzję związaną ze swoją firmą, ze swoim biznesem czy swoją karierą, patrz na sytuację z różnych stron i bierz pod uwagę również koszt utraconych korzyści. Bo jeśli tkwisz w miejscu, które nie daje Ci satysfakcji, nie daje Ci pieniędzy, jakie chciałbyś zarabiać, tracisz możliwość realizowania się w inny sposób, robienia czegoś, co sprawia Ci frajdę, daje prawdziwą radość życia.

Warto pamiętać, że z każdym rokiem jesteśmy coraz starsi, liczba dni naszego życia jest ograniczona. Koszt utraconych korzyści ma ogromne znaczenie w procesie podejmowania decyzji. Bierz to pod uwagę i bądź osobą, która dokonuje wyboru świadomie.

O Mnie

Paweł Lenar

Jest liderem w branży Marketingu Sieciowego od 12 lat. Zbudowałem organizacje sprzedażowe liczące łącznie ponad 70 000 partnerów w 23 krajach. Jestem laureatem nagrody Polish National Sales Awards dla najlepszego menedżera branży MLM w Polsce, autorem bestsellerowych książek oraz systemów szkoleniowych.

kurs